Wat is de identiteit van jouw bedrijf? En wat wil jij uitstralen naar de buitenwereld? Matcht de stem van jouw bedrijf eigenlijk wel met de identiteit die jij wil uitstralen naar jouw doelgroep? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf moet stellen als ondernemer. De identiteit van je bedrijf kun je uitstralen door middel van woord en beeld. Maar hoe weet je wat jouw identiteit is en hoe verander je die? Je leest meer over imago onderzoek in dit artikel.

De stem van je bedrijf

Als je met iemand praat zegt de stem van je gesprekspartner enorm veel; het volume, de snelheid en de toonhoogte. Als iemand bijvoorbeeld heel hard en snel praat kan dat een teken van enthousiasme zijn. Hetzelfde geldt voor online taalgebruik. Het is daarbij belangrijk om eerst een grondig doelgroeponderzoek te doen. Welke mensen zou je willen bereiken met jouw online content? Als je bijvoorbeeld een jongere doelgroep hebt kun je wat informeler taalgebruik gebruiken; kijk maar naar de online marketing van Tele2. Heb je een oudere, hoger opgeleide doelgroep? Dan kun je mensen beter met u aanspreken. Je online taalgebruik moet aansluiten op hoe je mensen in het echt ook zou benaderen.

De corporate story van Rituals

Het bedrijf Rituals heeft een enorm sterke identiteit gevormd. Dit merk je in de fysieke winkels, maar ook in de marketing uitingen. Als je in de winkels komt, dan kon je direct helemaal tot rust. Bij binnenkomst krijg je al een heerlijke kruidenthee en overal in de winkel kun je lekkere bad- en doucheproducten testen. Zelfs het interieur van de winkels sluit volledig aan op het echte spa-gevoel. Tot rust komen, dat is de identiteit van rituals. Dat is ook de belofte die ze naar haar klanten maakt.

Het identiteitsmodel van Birkigt en Stadler

Aan de hand van het identiteitsmodel van Birkigt en Stadler kun je strategisch aan de slag met de identiteit van jouw bedrijf. Het model bestaat uit een cirkel, waarbij identiteit in het midden staat. Identiteit wordt omringt door 3 kernaspecten, die belangrijk zijn bij het vormen van jouw identiteit.

Symboliek

Symboliek staat eigenlijk voor de gehele beeldvorming van je bedrijf, dus: je logo, lettertypen, foto’s en eigenlijk de gehele huisstijl. Daarbij zijn kleuren ook erg belangrijk. Coca-Cola heeft bijvoorbeeld voor rood gekozen, omdat rood staat voor passie en energie. Ook de blauwe kleur van KLM is een weloverwogen keuze. Blauw staat namelijk voor veiligheid en betrouwbaarheid, maar is ook een zakelijke kleur. KLM weet daarmee goed haar zakelijke doelgroep te bereiken.  

Gedrag

Gedrag is hoe je bijvoorbeeld reageert op vragen van de klant. Bol.com doet dit op een hele sterke manier, door humor te gebruiken in hun communicatie. Je moet met je taalgebruik soms wel oppassen. NS had bijvoorbeeld laatst gereageerd op de vraag van een klant of er extra treinen ingezet zouden worden tijdens een Harry Styles concert met: ‘we zetten geen extra treinen in, we hopen dat er genoeg ruimte is voor rotte tomaten in de bagagerekken’. Dit schoot de Harry Styles fans natuurlijk in het verkeerde keelgat. Als bedrijf moet je altijd blijven aftasten wat je wel en niet kan maken.

Communicatie

Tot slot kunnen we communicatie natuurlijk niet vergeten. Het gaat hierbij om verbale en visuele communicatie. Naast uitgingen op bijvoorbeeld ads of billboards moet de verbale communicatie ook zeker niet onderschat worden.

Hopelijk heeft dit artikel je meer duidelijkheid gegeven over het belang en de uitvoer van imago onderzoek.